En styrelse är en grupp personer som är ansvariga för att leda och fatta beslut för en organisation, ofta i form av ett aktiebolag, förening eller stiftelse. Styrelsen består av olika individer med unika kompetenser, erfarenheter och nätverk. Detta gör att det är viktigt att styrelsen fungerar bra tillsammans, eftersom den samlade kompetensen och samarbetet är avgörande för organisationens prestation.
I företag finns det ofta en verkställande direktör (VD) som arbetar tillsammans med styrelsen för att leda företaget. Styrelser väljs vanligtvis på bolagsstämman för aktiebolag och på årsmöten för föreningar.
Vilka bolagsformer ska ha en styrelse?
Enligt lag är det krav på att ekonomiska föreningar, ideella föreningar och aktiebolag ska ha en styrelse eller annan form av ledning. Lagen om aktiebolag (2005:551) och lagen om ekonomiska föreningar (1987:667) innehåller regler om styrelsens uppgifter och sammansättning. Detta innebär att det inte är ett krav för handelsbolag eller kommanditbolag att ha en styrelse eller formell ledning.
Styrelsens medlemmar
Enligt aktiebolagslagen krävs det att ett bolag med färre än tre styrelseledamöter ska ha minst en suppleant. Detta säkerställer att det finns en person som kan ersätta en ordinarie ledamot vid frånvaro, till exempel vid sjukdom, dödsfall eller entledigande. Vid tre styrelseledamöter finns det dock inget krav på en suppleant.
Publika aktiebolag måste ha en verkställande direktör (VD) medan privata aktiebolag har valmöjligheten att ha en VD. För ett publikt aktiebolag krävs minst tre styrelseledamöter varav en ska vara ordförande och en VD. Även om ett aktiebolag har mer än 25 anställda, har fackföreningarna rätt att utse två löntagarrepresentanter till styrelsen för att säkerställa representation för arbetstagarna i bolaget.