Vad är en emission?
Syftet med en emission kan generellt sett sägas vara att förbättra företagets ekonomiska position. En emission innebär i de flesta fallen att företaget emitterar nya aktier för att få in kapital. Det finns däremot andra former av emissioner som är minst lika viktiga – så det är bra att ha koll på dem alla!
För vissa intressenter så kan det vara särskilt viktigt att ha koll på och ha bra förståelse för vad dessa emissioner är för något och vad de innebär eftersom de kan påverka företagets ekonomi, ställning och handlingsplaner samt värdet och/eller mängden av de enskilda aktierna.
Det kan vara särskilt viktigt för:
Aktieägare: Förstå hur emissioner kan påverka värdet på deras innehav.
Anställda: Emissioner kan påverka anställdas ägande och incitamentsprogram.
Kunder och leverantörer: Emissioner kan ge en signal om företagets stabilitet och framtidsplaner.
Läs mer om Intressentmodellen och intressenter
Aktiekapital är en viktig komponent av emissioner och dessutom så krävs en kapitalinsats i form av aktiekapital för att överhuvudtaget kunna starta ett aktiebolag. Läs mer om aktiekapital med bokföring (inklusive bokföring av apportegendom)
Olika former av emissioner
Det finns fem vanliga former av emissioner:
Nyemission – nya aktier som säljs för kapitaltillskott
En nyemission innebär att ett aktiebolag ger ut nya aktier för att ta in nytt kapital. Det vanligaste är nyemission med företrädesrätt för befintliga aktieägare. Det finns också riktade nyemissioner som riktar in sig till en viss grupp eller enskild part.
Företrädesemission – huvudregel vid nyemission
Befintliga aktieägare har företrädesrätt vilket innebär en rätt att teckna nya aktier i proportion till sitt nuvarande ägande för allmänheten. Aktieägare får teckningsrätter (TR) som ger dem rätten att teckna deras andel av de nya aktierna. Priset på de nya aktierna är vanligtvis lägre än den aktuella aktiekursen och priset på nyemitterade aktier kallas för teckningskursen. Teckningskursen får inte vara lägre än aktiens kvotvärde. Företrädet för befintliga aktieägare skyddar deras kapital- och rösträttsandelar så länge de har möjlighet att teckna de nya aktierna. Om en befintlig aktieägare inte vill eller kan teckna de nya aktierna så kan teckningsrätterna säljas.
Riktad nyemission
En riktad nyemission innebär att erbjudandet att teckna nya aktier riktas mot utvalda intressenter. Detta medför att befintliga aktieägare kan hamna utanför emissionen och därför sker oftast en utspädning i form av kapital- och rösträttsandelar.Läs mer om Nyemissioner (inklusive bokföring)
Fondemission – ökar värdet av bokfört aktiekapital
En fondemission innebär att en del av bolagets vinst (balanserad vinst och förlust) omvandlas till aktiekapital (bundet eget kapital). Detta ökar värdet på de befintliga aktierna utan att tillföra nytt kapital till bolaget. En fondemission kan ske med eller utan emission av aktier. Antingen så ökar mängden aktier varje aktieägare innehar eller så ökar värdet av varje aktie i stället.
Kvittningsemission – emissionen används för att betala av skulder
En kvittningsemission är en typ av nyemission där de nya aktierna används för att betala av företagets skulder. Detta kan leda till en utspädning av aktiekapitalet och kvotvärdet – vilket det nästan alltid blir.
Apportemission - apportegendom används som betalning för nya aktier
En apportemission innebär att nya aktier tecknas med apportegendom, till exempel maskiner eller andra aktier. Detta kan vara ett sätt att finansiera en expansion eller ett förvärv.
Split och omvänd split - justering av antalet aktier i bolaget
En split innebär att en aktie delas upp i flera nya aktier. En omvänd split innebär att flera aktier slås samman till en ny aktie. Dessa åtgärder kan göras för att justera aktiekursen och göra aktien mer attraktiv för investerare. Det är till exempel vanligt att ett företag gör en aktiesplit om det har gått väldigt bra och aktiekursen har stigit till mycket höga nivåer per aktie.