Förenklat årsbokslut - vem får göra det?
Enskilda firmor med en nettoomsättning på högst 3 miljoner kronor har möjligheten att välja ett förenklat årsbokslut vid räkenskapsårets slut. Det ger enklare och mer tidseffektiv hantering av ekonomin. Bokföringsnämnden har utarbetat ett speciellt schema för det förenklade bokslutet, som består av balans- och resultatrapport. Dessa rapporter ska ligga till grund för inkomstdeklarationen.
Vad är NE-bilaga?
Enskilda företag deklarerar sin inkomst och skatter i NE-blanketten, med utgångspunkt från resultat- och balansrapporten, enligt K1-regelverken. Förenklade årsbokslut kan enkelt importeras till NE-bilagan eller blankett 2150 från Skatteverkets hemsida. Siffrorna ska också sparas som en kopia i bokföringen för kommande referenser.
Vad är skillnaden mellan NE-bilaga, förenklat årsbokslut?
Det kan vara lätt att förväxla vad NE-bilagan, förenklat årsbokslut och årsredovisning för enskild firma är. Förenklat årsbokslut innebär att man gör vissa justeringar i bokföringen, såsom avskrivningar på inventarier, justering av icke-avdragsgilla kostnader och bokförande av årets resultat. Dessa justeringar sammanfattas sedan i NE-bilagan, som är det färdiga förenklade årsbokslutet.
Förenklat årsbokslut - Hur gör man?
Balansräkning
Balansräkningen ger en översikt över företagets ekonomiska status vid ett visst tillfälle, medan årsbokslutet ger en bild av företagets ekonomi vid årets slut (den 31 december). Balansräkningen innehåller information om företagets tillgångar, skulder och eget kapital.
Följande punkter i NE-bilagan är till balansräkningen:
Tillgångar B1-B9
Eget kapital B10
Skulder B13-B16
Resultaträkning
Resultaträkningen visar hur företaget har presterat under en viss tid. I årsbokslutet är denna tid det senaste räkenskapsåret, alltså ett helt år. Det ger en överblick av företagets inkomster och utgifter under detta år och hur det påverkat resultatet.
Följande punkter i NE-bilagan tillhör resultaträkningen:
Intäkter - varor och tjänster R1-R4
Kostnader - varor, material och tjänster, övriga externa kostnader, anställda personal och räntekostnader R5-R8
Avskrivningar/nedskrivningar - byggnader och markanläggningar, maskiner och inventarier R9-R10
Bokfört resultat R11
Upplysningar om obeskattade reserver
Företag som sätter av pengar till periodiseringsfond, expansionsfond och skogskonto måste redovisa detta i det förenklade årsbokslutet. Detta innebär att man måste ange hur mycket som har satt avsides för respektive fond. Bokföringen av avsättningarna görs inte i enskilda näringsverksamheter, det enda som görs är att redovisa det i deklarationen.
Följande upplysningar i NE-bilagan tillhör obeskattade reserver:
Expansionsfond U2
Ersättningsfond U3
Insatsemissioner, skogskonto, upphovsmannakonto, avbetalnings plan på skog och liknande U4
Arbetsgång
Stäm av löpande bokföring
Beräkna årets avskrivningar för anläggningstillgångar
Föra in värdet av anläggningstillgångar (efter avskrivning och nedskrivning) i balansräkningen (B1-B5)
Summera årets avskrivningar och nedskrivningar och föra in i R9 och R10
Inventera och värdera varulagret på räkenskapsårets sista dag och föra in värdet (över 5 000kr) i B6
Beräkna kundfordringar (inklusive moms) vid årets slut och föra in i B7
Beräkna övriga fordringar (över 5 000kr) och föra in i B8
Föra in utgående saldo i kassa och bank i B9
Summera tillgångarna och skulderna och beräkna eget kapital (B10)
Föra in låneskulder i B13
Summera moms- och skatteskulder och föra in i B14 (eller B8 om det är en fordran)
Beräkna leverantörsskulder (inkl moms) vid årets slut och föra in i B15
Beräkna årets övriga skulder (över 5 000kr) och föra in i B16
Beräkna årets försäljning och föra in i R1 och R2
Föra in årets bil- och bostadsförmån i R3
Föra in årets ränteintäkt i R4
Beräkna årets kostnad för varor, material och tjänster och föra in i R5
Beräkna årets övriga externa kostnader och föra in i R6
Föra in årets kostnad för anställd personal i R7
Föra in årets räntekostnad i R8, summera tillgångar och skulder
Lämna upplysningar om obeskattade reserver i rutorna U1-U4