Körjournal är ett verktyg för att dokumentera bilens användning, det innehåller information om var, när och varför bilen användes, som en dagbok. Det är viktigt för att säkerställa att bilens användning är i linje med gällande regler och för att redovisa det till Skatteverket. Trots att det inte finns någon lag som specifikt kräver en körjournal, rekommenderas det att ha ett sådant system för att säkerställa att allt går rätt till och för att redovisa bil- eller drivmedelsförmåner. Körjournalen bör vara så detaljerad som möjligt.
Körjournal
Det finns tre vanliga scenarion där en körjournal är nödvändig:
För att undvika skatteskyldighet för bilförmån vid privat körning, får bilen endast användas högst 10 gånger per år med en sammanlagd körsträcka på högst 100 mil. Företagsägare och anställda måste följa dessa riktlinjer för att undvika bilförmån. Notera att även resor mellan hemmet och jobbet eller hemresor på helger från annan ort räknas som privata resor.
Om du kör 3000 mil eller mer i tjänsten med en förmånsbil. Kan du få en lägre bilförmån på 75 procent av värdet. Klicka här för bilförmånsberäkning.
Om du har fri tillgång till drivmedel i samband med bilförmån, måste du visa hur mycket du har kört i tjänsten. Om du inte kan visa det, blir du förmånsbeskattad för allt drivmedel.
I körjournalen bör det finnas
Mätarställning vid årets början och slut
Datumet du kört samt mätarställning före och efter resan
Antalet kilometer körda för varje resa
Ärende och plats för resan
Om resan varit privat, anteckna det
Förmånsbil
En förmånsbil är en tjänstebil som med arbetsgivarens tillstånd också får användas privat. Det är en skattepliktig förmån som föraren betalar inkomstskatt på och arbetsgivaren betalar arbetsgivaravgift.
Vad händer om man inte upprättar en körjournal?
Att ha en förmånsbil innebär att det är viktigt att hålla koll på din körjournal, eftersom det är det enda beviset för hur mycket du har kört i tjänsten och privat. Skatteverket kan genomföra en granskning och om du inte kan visa upp dessa uppgifter, kan det leda till förmånsbeskattning.
Arbetsgivaren kan också ha intresse av att se en körjournal, om företaget står för bilens drivmedel och får en hög räkning. Detta för att kunna skilja mellan resor gjorda i tjänsten och privat.
Kostnader för drivmedel med förmånsbil
Huvudregeln för privata resor är att man själv ska stå för drivmedelt. Men om arbetsgivaren väljer att betala för drivmedel för privata resor, kommer detta att förmånsbeskattas med avdrag för de mil som man kan visa att man kört i tjänsten.
För att hantera kostnader för drivmedel, finns det två alterntaiv:
Om företaget betalar för drivmedel, måste man månadsvis redovisa varje privat körd kilometer för förmånsbeskattning.
Om man själv betalar för drivmedel, kan man lämna in reseräkningar till arbetsgivaren för de mil som kördes i tjänsten.
Att tänka på innan man ger ut förmånsbil
När man använder en tjänstebil även för privat bruk, det vill säga som en förmånsbil, är det viktigt att ha tydliga regler i avtalet mellan arbetstagare och arbetsgivare. Här är några förslag på vad man bör tänka på att reglera:
Specificera värdet av förmånen och hur det hanteras under olika perioder som tjänstledighet, arbetsbefrielse, föräldraledighet och längre sjukskrivning (mer än 14 dagar).
Reglera vem som ska ha bilen under olika perioder och vem som ska betala förmånsvärdet under dessa perioder.
Reglera hur utgifter kopplade till användning av tjänstebilen i tjänsten (t.ex. parkeringsavgifter, biltull och drivmedel) ska hanteras, d.v.s. vem som ska betala dessa.
Reglera om avtalet är möjligt att säga upp oberoende av anställningsavtalet och hur förmånsvärdet ska hanteras vid uppsägning.